Ingmar Bergman och musiken

I ett omtyckt sommarprogram i P1 av Ingmar Bergman ett par år innan han dog ställde han en fråga i slutet av programmet till publiken. Det löd: Var kommer musiken ifrån? Han fick många brevsvar.
Jag tror han kan få ett svar på den frågan. Jag lyssnade nyligen på ett program i P1 som heter Schϋldt i P1. Där pratade han med en professor i teoretisk fysik från Uppsala. De talade om de små beståndsdelarna i materien. Där har ju vetenskapen gått allt lägre in från atomen, den odelbara från antiken, ner mot negativt laddade elektroner som snurrar i banor runt en kärna av neutroner och positivt laddade protoner. De senare decennierna har man talat om kvarkar och det senaste är strängteorin. Strängar som svänger! Gör de det på ena sättet, så uppträder de som elektroner och gör de det på andra  sättet, så uppträder de som kvarkar. Naturens inre struktur är strängar som svänger! Följdriktigt fick professorn den rimliga frågan, om hela universum är en stor symfoni. Jo, det kunde professorn hålla med om, fast utan kompositör. Mina tankar gick spontant till Ingmar Bergmans fråga om musiken, var den kom ifrån. Jo, den finns inne i naturen med ett otal variation av svängningar. Musiken kan tänkas skapas som en drift att återspegla de små strängarns svängningar som genererar så fantastiska konstruktioner av materia och liv och galaxer. När vi upplever de stora kompositörenas mästervärk som går rakt in i oss har de hittat en resonans med något som redan finns där inne någonstans och som vi lever ur, med och av. Var kommer musiken ifrån. Jo, den finns genom strängar som svänger och blir elektroner eller kvarkar i atomer som bygger molekyler och grundämnen, som sedan konstruerar joner,  DNA, RNA, aminosyror proteiner och LIV!
 Tanken känns stimulerande och vi kan lyssna på ett nytt sätt. Stämma oss med livets inre puls! 

Melodifestivalen- 08 Inte för alla

Nu är det dags för den svenska uttagningen till Eurovision Song Contest. Via en resa genom Sverige skall de bästa låtarna pressas fram inför enusiastiska publikhav och genom folkets omröstningar. Det låter demokratiskt och bra. Men hur är det i förspelens förspel, dvs när låtarna tas fram? Hur ser den processen ut? Vem som helst i hela Sverige kan få skriva en text, sätta melodi till den och med hjälp av en som kan ordna till arrangemanget, så kan man få skicka in det och så tar mr Melodifestivalen Christer  Björkman hand om det.  Med den bredden i inflödet, så borde det se annolrlunda ut.  Det kan inte vara så torftigt, att det blir ett så starkt återkommande begränsat antal textförfattare och musiker som dominerar hela framtagandet av låtar, som det faktiskt blir. Ingela 'Pling' Forsman har över 30 låttexter, som varit med! Det finns kunniga musiker som jobbar ytterst medvetet och lyssnat igenom allt som passerat urvalsslussen under många år och sedan lagt sig i någon sorts mittfåra med en bra låt, men det är helt omöjligt att komma igenom den inneklubbssmur, som styr hela verksamheten. Någon journalist av typ Janne Josefsson borde borra sig igenom detta. Vad som skulle bli den största vinsten om den bredden fick speglas, vore att det skulle bli mycket bättre texter, som släpptes igenom. Nu är det ett snömos av intetsägande ordramsor, som inte betyder något för någon. Nej, spräng den maffia, som bromsar kreativiteten och släpp lös folket. Det vore bästa sättet att nå toppen även i Schlager-EM. 

RSS 2.0