KNUTBY FILADELFIA - FEM ÅR EFTERÅT

Nu rullar händelsen i Knutby Filadelfia upp på nytt. En biofilm har släpts som dramadokumentär av Karin Swärd från TV 4. Den går nu i tre delar på TV. Stadsteatern i Uppsala har en pjäs om knutbyförsamlingen med en rätt stor ensamble och skriven av Malin Lagerlöf i regi av Eva Dahlman. Debatter i TV som i Debatt i TV1 och hos Malou i TV4 där en efter en i dramat sitter i soffan samt experter. Uppsala Universitet hade en heldag över temat  Knutby 5 år efteråt den 5:e februari. Där fanns kyrkoledarna biskop Ragnar Persenius (Svenska kyrkan), missionsföreståndare Göran Zettergren (Missionsförbundet), pastor Sten-Gunnar Hedin (Pingsrörelsen) och Ulf Ekman (Livets Ord). Dessa deltog i ett panelsamtal. Professor Eva Lundgren från sociologiska institutionen talade om knutbyförsamlingens teologi,  dess religiöst språkliga uttryck och tolkning av bibeln. Rigmor Robert talade om de utsatta i denna miljö som barnen och de som lämnat församlingen.

Ett 25-tal medlemmar från Knutby var där och seminariedagen utvecklade sig till frontalangrepp från representanter från Filadelfia Knutby och forskarrepresentanterna. Pastor Peter Gembäck fick 30 min och använde tiden till ett generalangrepp på professor Lundgren
 Tolkningen från församlingen är att  de haft  en bedragare bland pastorerna under  ca 7 år och han har rättvisan dömt till livstids fängelse, där med är saken avklarad och samma ledning sitter kvar som vid mordet 2004 förutom den dömde Helge Fossmo. Professor Eva Lundgren med många andra säger att det finns en religiös kontext i församlingen, som var grogrunden för att Sara Svensson kunde förmås att skjuta mot två av sina vänner.

 Den religiösa kontexten inkluderar det högsta ledaren, Åsa Waldaus, där hon med metallisk vass röst och skarpa blick delger hela församlingen eller främst enskilda det som hon menar vara Guds direkta tilltal till dem genom henne. Hon har det starkaste uppkopplingen till Gud i församlingen.Hon har en ställning som Jesu brud och utvald att i evighet spela rollen av den kvinna Jesus då skall leva med. Hon är redan förlovad med honom och har tagit namnet Tirsa från Höga Visan i bibeln. Hon demoniserar medlemmar och driver samtidigt ut demonerna. Bland de onda andarna finns "släktandar" dvs onda andar, som lever i vissa släkter bland de unga medlemmar, som flyttat till församlingen och därför måste banden brytas med föräldrarna. Det har lett till mor- och farföräldrars stora sorg och förtvivlan. Vissa medlemmar försättes i "tukt".  Dessa blir marginaliserade och utfrysta men inte uteslutna. Intern grym bestraffning alltså.

De övriga pastorerna  i ledningen är nästa skikt av ledarskapet och de följer Åsas ord blint. Tillsammans bildar de den inre cirkeln i församlingen, dit alla inte har insyn. Där fattas beslut om tukt bland annat.
 I en predikan visar Åsa Waldau sin syn  på sjukdomar. Det handlar om en familj, som omnämndes i senaste cancergalan, där många av kvinnorna i flera släktled fått bröstcancer och någon anklagar Gud. Åsa Waldua säger att det är så typiskt svenskt att inte se att det är djävjulen som kastar bröstcancer runt i släkten och att Gud kan bota. Det kan också bero på att kvinnorna har syndat.
 
Vi andra vet att det finns en bröstcancergen, som ärvs med starkt uttryck. Detta är ett bra exempel på hur världsbilden i församlingen skiljer sig markant från 2000-talets vetenskapligt grundade kunskap. I församligen finns en förödande blandning av sexualitet och religion, som förvirrar begreppen och gör livet osäkert för de som lever i miljön

 I alla sammanhang i media, där nu ledningen framträder, så förnekas allt. De pratar inte om demoner, de har ingen del i morden, de har inget budskap att snart vilja dö och gå till himlen. Åsa Waldau är inte Kristi brud. Det är delvis sant eftersom den interna benämningen är Jesu brud. De förstör inga familjers interna band osv..osv. Ett samlat totalt förnekande utan vilja till självanalys. Det talar sitt tydliga språk. Bland de barn som växer upp där finns säkert något författarämne, som i famtiden kommer att ge oss en sann inside bild av alla de konsekvenser, som teologin och världsbilden i församligen leder till. Syn bara att vi får vänta så länge!

RSS 2.0