Nej Anna Anka - Svenska pappor är inte tragiska.

Skånskfödda Anna Anka lever som lyxhustru i Hollywood, gift med Paul Anka. Redan som barn upplevde hon, att hon hade ett starkt driv och upptäcktes av en svensk fotograf, som sade att hon var ingen vanlig svensk tjej. Nej, men i USA har hon funnit sitt livselixir. Av naturen beskänkt med ett yttre, som mycket väl går att visa upp och fotograferas har hon funnit något av de välpolerades paradis i landet i väster. Hon är i Sverige har förfasat sig över pappor som byter blöjor  och delar föräldraledigheten med mödrarna.

Som barnläkare har jag ofta träffat dessa fäder. Vanligtvis tar de över mellan 6 och 9 månader av föräldraledigheten och arbetar hemma.  De tar över arbetet från den ålder då barnet är mellan 10 mån och 1 år. Jag kan försäkra Anna Anka om att dessa fäder är inte tragiska. De gör en helt ny upptäckt. Från att ha varit den som sett sin kvinnas mage växa och delat förväntningarna på vad som skulle komma ut till att stötta och vara närvarande under förlossningen, kan papporna nu få uppleva att ta det primära ansvaret och dela vardagen med sitt barn. De gör snabbt upptäckten att eventuella planer på andra projekt, som att fixa källaren, byta garagedörrar och liknande bleknar för den fantastiska upplevelsen att komma nära det växande barnet . Samtidigt får de tag i sitt eget barn inombords och växer som människor. Papporna lär känna vad arbetet hemma gåt ut på. Att det är ett heltidsarbete och ger mycket tillbaka. Föräldrarna talar samma språk, när det gäller barnet och papporna blir mindre benägna att ge sig av från familjen. Rollbytet skapar förståelse mellan mannen och kvinnan. Separationer är lägre mellan föräldrar, som praktiserar detta.  Papporna har upptäckt, att ett barn kan man inte lämna så lättvindigt. På detta sätt bygger  papporna en stabilare grund för sitt föräldraskap, som ger dem en ny sorts relation till barnet, som de inte kunnat få så starkt på annat sätt. Det får betydelse för barnets hela uppväxt.

 Papporna blir helare människor och behöver inte fylla ut en kritrandig kostym på jobbet och komma hem som en gäst och stå ut med 20 min med närheten till sitt barn, som Anna Anka sätter som övre tidsgräns, ty sedan skall han efter en smakfull  middag få en parfymerad, manikurerad och i övrigt sminkad, sexig kvinna att dela säng med. Blir att inte nöjd, får hon skylla sig själv, menar hon.

Tala om olika världsbilder. I den ena polerar man ytorna och rollerna till glansiga karikatyrer, i den andra fördjupar man livsinnehåller ock kommer livets grundvillkor närmare. I båda fallen har de uppstått i demokratiska länder, där det är fritt att välja. Det är bra att det är så. Jag ser den svenska modellen ur ett barnläkarperspektiv som överlägsen. Jag skulle önska att det fick sprida sig mellan papporna i Sverige i den positiva anda, som vi möter det från dem på BVC, som en pappa till pappa reklam och inte i första hand under en feministpiska med rigid kvotering.


Petra Mede på Gröna Lundsteatern

Petra Mede har haft en mindre serie enmansföreställningara på Gröna Lundsteatern. De sista var den 9/9. De drog fulla hus på den inte särskilt stora teatern, men ändå. Genom programvärdskapet ï Melodifestivalen och sommarvärd i P1 så har hon blivit känd av hela svenska folket. Man får  säga att hon gjorde succé under Melodifestival föreställningarna och som sommarvärd i P1 fick vi veta hur hon haft det med sin svåra ryggvärk. Hon var under flera år en hårt tränande balettdansös ovh var på väg till Paris för att dansa då en ryggskada smällde till och förändrade allt. Hon hade fått en överrörlighet som gjorde att kotorna svängde för mycket i ländryggen mot alla nerver som går förbi. Det blev en värk av inte denna världen.
  Så kom hon in på komikerbanan med Morgonsoffan i TV och några stå upp evenemang. Nu har hon haft  ca 10 stycken  90-minuters föreställning i hög intensitet på scen och levande publikkontakt. Genom att mejla kunde man boka biljetter, som hämtades vid entrén. Inga braskande reklamannonser, men folket  kom. Petra Mede tar ut svängarna både i repliker och kroppsrörelser, ryggbsvären till trots. Formatet passar henne väldigt väl. Scenen är mitt i publiken och därtill kan hon bakom ett transparent förhänge agera i mer subtila uttryck. Hon pendlar mellan dessa scenrum. Det blir effektfullt. Efter att ha öppnat med att föreställningen kommer att förändra besökarnas liv och det blir i deras liv ett före och ett efter Petra Medes 2-aktare liksom före och efter 11:e september 2001, så bjuder hon på en show, som ger många skratt och blandad av humor och allvar.
Hon har en befriande humor och anspelar även på de handikappades situation i samhället. Sådant går att driva med och göra humor av. Det lyckas Petra med. Hon har erfarenhet. I vissa scener tycks ryggvärken sätta i, men man vet inte säkert som publik och man vet inte om det är verkligt eller spelat. Just därför blir det så starkt.
Petra Mede visar med sina föreställningar på Gröna Lundsteatern att hon behärskar en ensamshow och vi kommer säkert att få se mer av henne i den funktionen.


RSS 2.0